English Azari Arabic

سندرم جت لگ Jet Lag

اين سندروم براي توصيف نشانه هاي است كه ناشي از يك تفاوت بين ساعت دروني وبيروني بدن مي باشد.اين تفاوت زماني پديدار مي شود كه يك مسافر به سرعت از چند مدار جغرافيايي با ساعت هاي مختلف عبور كند بنابراين ريتم هاي فيزيولوژيك دروني كه با سيكل شب و روز مدت ها هماهنگ شده اند به دليل مسافرت مجداً بايد تنظيم شوند تا با زمان جديد هماهنگي پيدا كنند...

اين سندروم براي توصيف نشانه هاي است كه ناشي از يك تفاوت بين ساعت دروني وبيروني بدن مي باشد
اين تفاوت زماني پديدار مي شود كه يك مسافر به سرعت از چند مدار جغرافيايي با ساعت هاي مختلف عبور كند بنابراين ريتم هاي فيزيولوژيك دروني كه با سيكل شب و روز مدت ها هماهنگ شده اند به دليل مسافرت مجداً بايد تنظيم شوند تا با زمان جديد هماهنگي پيدا كنند
مهمترين واسطه براي ساعت هاي دروني ملاتونين است كه باعث ايجاد خواب ميشود . ترشح ملاتونين در طي روزكاهش مي يابد . البته وعده هاي غذايي وعوامل ديگري هم در ترشح ملاتونين نقش دارند
علائم جت لگ معمولاً موقتي است وشامل خواب آلودگي روزانه ،‌بي خوابي شبانه، كاهش عملكرد،‌سردرد، كسالت عمومي وعلائم گوارشي است .
جهت درمان اين مشكل راههاي مختلفي وجود دارد .
قبل از مسافر ونيز طي پرواز تا جائي كه مي توانيد استراحت نمائيد . چرت هاي كوتاه كمك كننده خواهد بود جهت چرت روزانه استفاده از چشم بند وگوشي مفيد است .ورزش منظم در طول روز به تداوم خواب كمك مي كند اما از ورزش شديد بلافاصله قبل از خواب پرهيز نمائيد
عقيده بر اين است كه حداقل 4 ساعت خواب شبانه جهت تطابق ساعت دروني با منطقه زماني  جديد لازم است در صورت امكان سعي كنيد ساعات خواب را از طريق چرت هاي روزانه در زماني كه احساس خواب پيدا مي كنيد تكميل نمائيد
1- كوشش براي انطباق برنامه خود با شرايط جديد وخارج شدن از اتاق درطي روز ولو روزهاي ابري توصيه مي شود
2- اگر به شرق مسافرت كره ايد بايد در صبح از اتاق خود خارج شويد ولي اگر به غرب مسافرت كرده ايد بهتر است در هنگام عصر در معرض نور آفتاب قرار گيريد وبطور كلي خارج شدن از منزل در روزهاي اوليه بعد از مسافرت باعث انطباق سذيع تر با زمان محلي وكاهش علائم جت لگ مي شود
3- خوردن غذاهاي با پروتئين بالا در موقع صبحانه به دليل افزايش سطح تيروزين واپي نفرين ودوپامين باعث هوشياري بيشتر شده ومصرف غذاهاي داراي كربوهيدرات بيشتر در هنگام شب مي تواند سروتونين وملاتونين را افزايش ودهد وباعث بهبودب خواب شود
4- مصرف بعضي از داروها مانند ملاتونين در مسافرت طولاني در زمان خواب ممكن است علائم جت لگ را كم كند
5- ميزان خواب اتاق در شب هاي قبل از مسافرت بيشتر از معمول باشد
6- زمان مقصد را پيش بيني كنيد وخود را با آ ن زمان تطبيق دهيد مثلاً كساني كه از غرب به شرق حركت مي كنند بهتر است زودتر از معمول بخوابند وبيدار شوند ومسافرين شرق به غرب برعكس چند روز مانده به مسافرت دير بخوابند و دير بيدار شوند.
7- در صورت امكان پروازي را انتخاب كنيد كه ساعت 10 بعدازظهر به مقصد برسد( موقع خواب)
8- از خوردن مواد كافئين دار مانند قهوه وچاي وكولا وشكلات كه توليد آدرنالين را در بدن افزايش مي دهد ودر نتيجه هوشياري را بيشتر مي كند بپرهيزيد
9- هواي خشك باعث كم آبي بدن مي شود بنابراين مصرف آب بيشتري داشته باشيد
10- ساعت خود را براساس ساعت كشور مقصد تنظيم كنيد
11- در روز اول ودوم در شهر مقصد وقت خودتان را با بيرون رفتن از هتل در ساعات روز سپري كنيد
12- نوشيدن يك ليوان شيرداغ قبل از خواب مي تواند به خوابيدن بهتر كمك كند
13- مسافراني كه در حال مصرف داروهايي بر طبق يك برنامه دقيق زماني مي باشند ( مثلاً انسولين و يا OCP  مصرف مي كنند) بايد قبل از مسافرت با پزشك خود ويا با كلينيك طب مسافرتي در اين خصوص مشورت كنند .


تاریخ انتشار : 29 / 4 / 1392 | بازدید : 2186