English Azari Arabic

توریسم درمانی راهی برای توسعه سیستان

در شرایط فعلی با راه اندازی بیمارستان زهک و هیرمند و بهسازی بیمارستان امام خمینی که دانشگاه علوم پزشکی زابل باید پیگیر آن باشد به واقع می توان مبحث توریسم درمانی را پیگیری نمود.

کارگروه سلامت گروه انسجام و هم اندیشی با مشارکت پزشکان سیستانی ساکن در تهران تشکیل شد در این کارگروه مسایل مربوط به سلامت و توریسم درمانی موضوع بحث و گفتگو بود در ابتدای جلسه دکتر سیدمحمدتقی طباطبایی فوق تخصص اطفال و رییس بیمارستان امام حسین(ع) تهران گفت: با توجه به جغرافیا و اقلیم سیستان که روستاها به هم پیوسته است و اقلیم هم از نظر آب و هوایی ویژه است باید توجه داشته باشیم که اگر سیستان از سکنه خالی شود ما هویت خودمان را از دست می دهیم یکی از راه های ماندگاری مردم سرمایه گذاری در طرح هایی است که باید توجیه داشته باشد این صحبت را از همکاران پزشک شنیده ایم که پول خرج کردن و سرمایه گذاری در سیستان یعنی دفن پول در شن، ما باید با مدیریت بتوانیم بحث سلامت و توریسم درمانی را فعال کنیم.

در ادامه ی بحث دکتر مختاری نماینده اسبق سیستان طی سخنانی گفت: در وضعیت فعلی روی مرز می توان مانور داد که دیوار مرزی خودش یک مسأله است من از ابتدا هم یکی از مخالفان دیوار مرزی بودم. در شرایط فعلی با راه اندازی بیمارستان زهک و هیرمند و بهسازی بیمارستان امام خمینی که دانشگاه علوم پزشکی زابل باید پیگیر آن باشد به واقع می توان مبحث توریسم درمانی را پیگیری نمود. چرا که در آن سوی مرز، افغان ها هم خیلی به درمان نیاز دارند. برای همکاران ما هم طرح تحول، پول خوبی دارد.

دکتر مهدی آبیلی جراح مغز و اعصاب سخنگوی دیگر این نشست بود که طی سخنانی گفت: تأمین پزشکان متخصص می تواند از جذابیت های مهم طرح نظام سلامت در منطقه باشد و برای همه ی پزشکان منبع درآمد خوبی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی است. وی سپس به امکانات سرمایه گذاری در بخش میراث فرهنگی و عدم تبلیغ مناسب پرداخت و گفت: باید در فضای مجازی بیشتر آگاهی داده شود و از پشتوانه ی سمن ها استفاده شود و یک گروه منسجم متخصص در سیستان شکل بگیرد. در بحث توریسم درمانی افغان ها از اعزام پزشک هم استقبال می کنند و این کاری است که در شرایط موجود هندی ها و چینی ها تصاحب کرده اند.

دکتر اکبری زاده در ادامه ی بحث گفت: علت عدم پیشرفت سیستان انتخابات است از وقتی که بحث انتخابات پیش آمده یک نماینده انتخاب می شود و تمام تلاشش در طول نمایندگی عوض کردن مدیران است در حالی که باید تلاشش جذب سرمایه گذار باشد. در سیستان باید گروه ها فراتر از فرمانداری تشکیل شود در سیستان خارج از سیستم دولتی هیچ کاری نمی شود کرد و فقط در قالب حمایت دولت می توانیم به راحتی جذب نیرو انجام دهیم و بیمارستان بسازیم در پایان خانم دکتر فرقانی متخصص زنان فلوشیپ نازایی مدیر کارگروه با جمع بندی سخنان مطرح شده گفت: خدمات رفاهی برای پزشکان غیربومی از اولویت های مهم است تا در دغدغه ی پزشکان برطرف شود و مسئولان اسباب ماندگاری آنها را در منطقه فراهم کنند وی افزود ما می توانیم رشته های تنفسی، تصویربرداری فوق تخصص نازایی را به صورت قطب در سیستان ایجاد کنیم علاوه بر آن باید تسهیلاتی فراهم نماییم تا بیماران از مرز افغانستان برای درمان بیماری وارد ایران شوند.


منبع : منبع خبر | تاریخ انتشار : 23 / 9 / 1393 | بازدید : 2878