English Azari Arabic

توسعه گردشگری سلامت و استاندارد سازی ارائه خدمات به بیماران خارجی از برنامه های وزارت بهداشت

معاون درمان گفت: توسعه گردشگری سلامت و استاندارد سازی ارائه خدمات به بیماران خارجی  یکی از برنامه های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

به گزارش خبرنگار وب دا ، دکتر محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جریان بازدید از مرکز پزشکی آموزشی درمانی بعثت سنندج در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان با اعلام این مطلب، گفت : اخیرا آیین نامه پذیرش بیماران خارجی به تمامی  بیمارستانهای  کشور ابلاغ شده  است که بر اساس این آیین نامه بیمارستانها موظف هستند در صورت تمایل ظرف مدت 6 ماه بخش مربوط به پذیرش بیماران خارجی  را راه اندازی نمایند.
وی با تاکید بر اهمیت توسعه گردشگری سلامت و استاندارد سازی ارائه خدمات به بیماران گفت : در حال حاضر در بخشی از شهرهای ایران، بیماران خارجی پذیرش می‌شوند اما با وجود پتانسیل ها و ظرفیت‌های موجود  ، سهم کشورمان از بازار گردشگری سلامت در منطقه محدود است.
دکتر آقا جانی در ادامه ، ثبت اطلاعات بیماران خارجی در سامانه وزارت بهداشت را یکی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت برشمرد  و تصریح کرد : این اقدام  برای نظم بخشیدن به ارائه خدمات به بیماران خارجی و برنامه‌ریزی صحیح برای گسترش آنها  موثر است.
وی اذعان داشت : برنامه توسعه گردشگری سلامت به گونه ای طراحی شده است که حضور بیماران خارجی خللی به خدمات رسانی به بیماران داخلی وارد نکند و منابع مالی حاصل از این طرح نیز صرف خدمت رسانی به بیماران و هموطنان داخل کشور خواهد شد.
معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 115 هزار تخت بستری اعم از دولتی و خصوصی  در کشور وجود دارد ، گفت : این آمار  یعنی 1.5 تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت می باشد که در مقایسه با کشور های توسعه یافته و حتی کشورهای مجاور  که به ترتیب 7.5 و 2.5  می باشد بسیار کم بوده  و حاکی از عدم توسعه یافتگی کافی در حوزه خدمات درمانی است.
دکتر آقاجانی همچنین  اظهار داشت : حدود 40 هزار تخت در سطح کشور در حال راه ‌اندازی است که در مراکز پر جمعیت به کارگیری می‌شود.
وی  در بخشی دیگر از سخنان خود  از کمبود پرستار در سطح کشور خبر داد و گفت: به ازای هر یک تخت فعال 1.4 پرستار در کشور وجود دارد که با استاندارد بهداشت جهانی که 2.5 پرستار به ازای هر تخت است فاصله وجود دارد.
 
دکتر آقاجانی درادامه  حجم کاری پرستاران را در بیمارستان‌ها زیاد دانست  و گفت :  قرار است امسال برای جبران کمبود پرستار 80 نفر پرستار  در بیمارستان بعثت سنندج  بکارگیری شوند.

تاریخ انتشار : 23 / 9 / 1393 | بازدید : 3283